Żaden kierowca nie lubi zimy. Możliwość kręcenia bączków niestety nie rekompensuje stanu dróg i konieczności wkładania dodatkowej pracy. Jednym z elementów takiej dodatkowej pracy jest usuwanie lodu pojawiającego się w formie cienkiej warstwy na samochodzie – na jego karoserii i na szybach. Trzeba mieć na uwadze także to, że usuwanie śniegu i skrobanie szyb to czynności potencjalnie niebezpieczne dla pojazdu, więc warto zapoznać się przynajmniej z prawidłową techniką usuwania lodu z przedniej szyby samochodu.
Skrobaczki
Stosowanie skrobaczek jest powszechne i większość kierowców w ogóle nie rozważa innych metod. Niestety, jest to opcja powodująca drobne uszkodzenia szyb. Na pierwszy rzut oka ich nie widać, ale w nocy i w czasie jazdy pod słońce nie da się ich nie zauważyć. Szyby boczne w samochodach wykonane są ze szkła hartowanego, ale szyba przednia ma inną konstrukcję i niestety jest stosunkowo miękka. W czasie skrobania problemem są głównie zabrudzenia obecne na szybie, na przykład piasek. Jeśli coś takiego dostanie Dię pod skrobaczkę, na pewno spowoduje uszkodzenie powłoki ochronnej szyby. Paradoksalnie, znacznie lepiej jest stosować twarde, nawet metalowe skrobaczki niż te miękkie, które poddają się wszelkim zanieczyszczeniom. Koniecznie trzeba też stosować odpowiednią technikę. Ostrze ustawiamy pod kątem 45° i szczególnie uważamy na uszczelki.
Atomizery i substancje w sprayu
Dobrym pomysłem jest stosowanie specjalnych preparatów w płynie. Takie odmrażacze są bardzo skuteczne i wygodne, ale tak jak wszystko inne, mają swoje wady. Wystarczy zauważyć, że spryskanie zaśnieżonej szyby niewiele daje. Najpierw trzeba ją dobrze odśnieżyć. Jeśli w tym czasie wieje, spryskiwanie też niewiele da. Zdecydowanie najlepsze efekty można uzyskać w sytuacji, kiedy warstwa lodu jest cienka lub kiedy pada deszcz i odmrażacz będzie mógł się szybko rozejść.
Zimowy płyn do spryskiwaczy także jest skuteczną metodą odmrażania szyb, ponieważ powinien być płynny nawet w temperaturze do -25°, a z wodą miesza się doskonale. Niestety, w ten sposób traci się ogromne ilości płynu, który może być bardzo potrzebny w czasie jazdy. Stosowanie tej metody wymaga wożenia płynu ze sobą.
Gorąca woda
Złym pomysłem jest za to stosowanie gorącej wody. Jest ona co prawda bardzo skuteczna, ale może doprowadzić do powstania naprężeń, które będą skutkować pękaniem szyby. Podobnie działa włączenie silnego nawiewu ciepła z klimatyzacji. Jest to po prostu działanie niebezpieczne. Najpierw trzeba trochę ogrzać sam samochód.
Zobacz
Jak zmniejszyć ilość czarnego dymu z silników...
Silniki wysokoprężne są często postrzegane jako brudne i głośne. Choć czarny dym może...
Kolejność zapłonu w Chevy 350 - (V8 Small...
Praca nad samochodem z silnikiem czterocylindrowym mogła być łatwa, ale praca z silnikiem V8...
Lampka EPC w VW i Audi - znaczenie, przyczyny...
Prowadzisz samochód i nagle na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka EPC (często razem z...