Polecamy

Top 10 Sedanów z średniej półki

ABC glinkowania lakieru

Moto poradnik

Olej konwencjonalny vs mieszanka syntetyczna vs olej pełnosyntetyczny (jaki wybrać?)

Wymiana oleju i filtra to jedna z najbardziej podstawowych czynności konserwacyjnych, jakie można wykonać w pojeździe. Choć większość entuzjastów motoryzacji wie, jak wymieniać olej, wybór odpowiedniego typu może często powodować zamieszanie. Skąd wiadomo, jakiego oleju użyć - konwencjonalnego czy mieszanki syntetycznej, czy też oleju w pełni syntetycznego?

Choć każdy rodzaj oleju ma swoje zalety, istnieją konkretne powody, dla których warto wybrać jeden z nich w określonych zastosowaniach.

Przyjrzymy się różnicom między tymi typami olejów i omówimy, który z nich jest odpowiedni do różnych zastosowań.

Spis treści show Co to jest olej konwencjonalny? Co to jest olej z mieszanki syntetycznej? Co to jest olej pełnosyntetyczny? Wybór właściwego oleju silnikowego 1. Koszt 2. Częstotliwość wymiany 3. Ochrona

Co to jest olej konwencjonalny?

Olej konwencjonalny to olej, który jest stosowany najdłużej. Jest on sprawdzony i wykazuje właściwości ochronne dla większości pojazdów w normalnych warunkach jazdy.

Olej konwencjonalny pochodzi z ropy naftowej i został zaprojektowany tak, aby utrzymywać silnik w czystości przed zanieczyszczeniami, jednocześnie minimalizując wilgoć i poprawiając smarowanie. Wszystkie główne marki produkują olej konwencjonalny, więc jest on łatwo dostępny.

Jednak olej konwencjonalny może nie zapewniać najlepszej ekonomiki zużycia paliwa i z czasem może prowadzić do odkładania się węgla lub osadów. Dlatego ważne jest, aby częściej wymieniać ten typ oleju.

Co to jest mieszanka olejów syntetycznych?

Mieszanka olejów syntetycznych to mieszanka oleju w pełni syntetycznego z olejem konwencjonalnym, łącząca w sobie to, co najlepsze z dwóch światów. Chociaż zawiera on pewną ilość oleju konwencjonalnego, zawiera również pewne dodatki, takie jak te występujące w olejach syntetycznych.

W przypadku tego oleju można oczekiwać nieco lepszych osiągów bez konieczności wydawania najwyższej ceny. Trudno jest jednak określić, jaka część preparatu syntetycznego jest dodawana do bazy naftowej, ponieważ proporcje są różne w zależności od marki.

Ogólnie rzecz biorąc, mieszanka syntetyczna zapewni lepszą oszczędność paliwa niż olej konwencjonalny, ale nie będzie działać tak dobrze jak olej w pełni syntetyczny. Ponadto olej ten zapewnia nieco lepszą ochronę przed węglem i osadami niż olej konwencjonalny.

Co to jest olej pełnosyntetyczny?

Olej syntetyczny został wyprodukowany ze specjalnymi dodatkami, co sprawia, że jest najdroższą z trzech opcji. Chociaż nie ma ustalonych norm dotyczących procesu rafinacji, można zagwarantować lepsze osiągi w porównaniu z olejami konwencjonalnymi.

Niektóre syntetyki są nadal wytwarzane z bazy naftowej, ale jest ona bardzo zmodyfikowana, aby zapewnić wysokie osiągi. Można znaleźć producentów, którzy wykorzystują naturalną formę oleju i udoskonalają ją za pomocą specjalnych dodatków, podczas gdy inni tworzą całą formułę ze związków wytworzonych.

Olej w pełni syntetyczny ma niższą lepkość niż olej konwencjonalny. Dzięki mniejszemu tarciu zmniejsza się zużycie paliwa, a silnik może uwolnić więcej mocy. Większość olejów syntetycznych można również stosować w każdym klimacie, zapewniając doskonały rozruch zimnego silnika i doskonałe smarowanie latem.

RELATED: 10 najlepszych syntetycznych olejów silnikowych

Wreszcie, olej syntetyczny nie psuje się w taki sam sposób, jak olej konwencjonalny. Z tego powodu okres między wymianami jest dłuższy, co pozwala rzadziej dokonywać wymiany oleju.

Wybierając olej syntetyczny, należy zwrócić uwagę na jego skład, ponieważ każdy producent stosuje go w inny sposób. Można znaleźć odmiany z detergentami, inhibitorami korozji, środkami przeciwpieniącymi, dyspergatorami, przeciwutleniaczami i polepszaczami wskaźnika lepkości.

Wybór właściwego oleju silnikowego

Zawsze sprawdzaj instrukcję naprawy, aby dobrać odpowiedni olej silnikowy o właściwych parametrach do silnika Twojego samochodu. Użycie niewłaściwego typu oleju silnikowego może spowodować uszkodzenie silnika, a gwarancja może go nie obejmować.

1. Koszt

Jeśli chcesz zaoszczędzić trochę pieniędzy, najlepszym wyborem może być olej konwencjonalny. Jedna kwarta może kosztować zaledwie 3 dolary. Możesz także wybrać olej konwencjonalny od dowolnego z czołowych producentów.

Z drugiej strony, olej w pełni syntetyczny jest najdroższy. Za jedną kwartę trzeba zapłacić co najmniej 8 dolarów. Oczywiście, kupując olej na galony, można zaoszczędzić trochę pieniędzy.

Najlepszą opcją dla większości osób jest wybór mieszanki syntetycznej. Jest ona nieco droższa od konwencjonalnej, kosztując około 4-7 dolarów za kwartę, ale oferuje niektóre z zalet droższych opcji.

2. Odstępy między wymianami

Olej konwencjonalny psuje się szybciej niż jakikolwiek inny. Z tego powodu w większości pojazdów konwencjonalny olej należy wymieniać co 3000 mil. Koszt oleju jest niski, ale gdy spojrzy się na wydatek na milę, nie wydaje się on już tak korzystny.

Niektóre oleje syntetyczne są zalecane do stosowania przy przebiegu do 15 000 mil. Zalecenie to nie uwzględnia jednak okresu eksploatacji filtra oleju, więc należy to wziąć pod uwagę. Wiele osób stosujących mieszanki syntetyczne lub oleje w pełni syntetyczne woli wymieniać olej między 5 000 a 10 000 mil.

3. Ochrona

Nie ma wątpliwości, że oleje syntetyczne i mieszanki olejów będą chronić silnik przez długi czas. Konwencjonalne oleje po prostu nie mają odpowiednich dodatków, aby działać na tym samym poziomie.

Mając to na uwadze, czy olej syntetyczny jest lepszy od mieszanki? Oba oleje silnikowe zapewnią ochronę, gwarantując, że silnik otrzyma to, czego potrzebuje. Jednak olej w pełni syntetyczny jest bardziej wydajny. Można oczekiwać bardziej skalibrowanej formuły, dostosowanej do potrzeb jazdy. W ostatecznym rozrachunku wszystko sprowadza się do decyzji, ile jesteś gotów wydać, aby chronić silnik swojego pojazdu.

Zobacz

Jak szeroki jest przeciętny samochód? (Średnia...

Samochody poruszające się po współczesnych drogach są szersze niż kiedykolwiek wcześniej...

Kod P0405 - znaczenie, przyczyny, objawy (i jak...

Lampka kontrolna "Check Engine" znów zapala się na desce rozdzielczej, a Ty z frustracją...

Jak usunąć korki mrożące lub korki rdzeniowe...

O korkach przeciwzamrożeniowych i korkach rdzeniowych nie mówi się zbyt często, ale są one...