Polecamy

Koszt usuwania i naprawy wgnieceń w samochodzie

Jak usunąć korki mrożące lub korki rdzeniowe w domu

Moto poradnik

Jak zmniejszyć ilość czarnego dymu z silników Diesla (4 proste sposoby)

Silniki wysokoprężne są często postrzegane jako brudne i głośne. Choć czarny dym może wydawać się częstym zjawiskiem w przypadku tych silników, nigdy nie jest to normalne. Nie ma jednak powodu do paniki, gdy zobaczysz czarny dym z silnika wysokoprężnego, ponieważ większość przyczyn można łatwo usunąć.

Oceniamy cztery najczęstsze przyczyny powstawania tego dymu. Ponadto omawiamy sposoby zmniejszenia ilości czarnego dymu z silników wysokoprężnych.

Spis treści pokaż 1. Wymiana filtra powietrza Objawy zatkanego filtra powietrza Koszt wymiany filtra powietrza 2. Wymień lub wyczyść czujnik MAF Objawy złego czujnika MAF Koszt wymiany czujnika MAF 3. Użyj dodatku do oleju napędowego Oznaki, że silnik potrzebuje dodatku do oleju napędowego Koszt dodatku do oleju napędowego 4. Sprawdź układ paliwowy Objawy złego dostarczania paliwa Koszt naprawy układu paliwowego w silniku wysokoprężnym

1. Wymień filtr powietrza

Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, aby zmniejszyć ilość czarnego dymu z silnika wysokoprężnego, jest sprawdzenie filtra powietrza i jego wymiana, jeżeli jest zanieczyszczony.

Czarny dym jest wyraźnym sygnałem, że paliwo jest tylko częściowo spalane w komorze spalania. Gdy sprawny silnik wysokoprężny spala paliwo, pozostaje po nim woda i CO2. Czarny dym jest wskaźnikiem, że coś uniemożliwia całkowite spalenie paliwa, co zwykle jest spowodowane brakiem równowagi między powietrzem a paliwem.

Pierwszym miejscem, w którym należy się przyjrzeć, jest mieszanka powietrza kierowana do komory spalania. Najprostszą naprawą jest wymiana filtra powietrza silnika, który może być zatkany. Jeżeli do silnika nie dociera wystarczająca ilość powietrza, stosunek powietrza do paliwa będzie zbyt bogaty, pozostawiając niespalony olej napędowy.

Objawy zatkanego filtra powietrza

Oprócz czarnego dymu wydobywającego się z pojazdu z silnikiem wysokoprężnym można spodziewać się także innych objawów. Nierównowaga powoduje brak mocy, zwłaszcza podczas przyspieszania lub gdy silnik jest mocno wysilany.

Ponieważ silnik nie pracuje tak, jak powinien, zmniejsza się również zużycie paliwa. Można wyjąć filtr powietrza silnika i sprawdzić jego stan. Jeśli wygląda na zanieczyszczony i zatkany, należy go wymienić, aby poprawić osiągi.

Powiązane: 6 objawów zabrudzenia filtra powietrza (i koszt wymiany)

Koszt wymiany filtra powietrza

Przeciętny filtr powietrza kosztuje od 10 do 75 dolarów. Wymiana filtra powietrza jest czynnością, którą można wykonać samodzielnie i zajmuje tylko kilka minut.

Filtr powietrza powinien być wymieniany w ramach regularnej konserwacji. Sprawdź w instrukcji obsługi, jak często należy go wymieniać, ale większość producentów samochodów zaleca wymianę co 12 000 do 15 000 mil.

2. Wymień lub wyczyść czujnik MAF

Innym problemem, który może mieć wpływ na stosunek powietrza do paliwa, jest uszkodzony czujnik MAF. Czujnik masowego przepływu powietrza zapewnia, że odpowiednia ilość paliwa miesza się z powietrzem dostającym się do komory spalania.

Gdy czujnik MAF ulegnie uszkodzeniu, może odczytywać niewłaściwą ilość powietrza dostającego się do układu, powodując dodanie większej lub mniejszej ilości paliwa niż jest to konieczne. Pozostaje czarny dym z niespalonego paliwa i długa lista innych problemów.

Jeśli masz szczęście, często wystarczy dokładne wyczyszczenie czujnika MAF za pomocą elektronicznego środka czyszczącego. Trzeba jednak być bardzo ostrożnym, aby nie uszkodzić czujnika.

Objawy uszkodzenia czujnika MAF

Zwykle, gdy czujnik MAF ulegnie uszkodzeniu, zapala się kontrolka Check Engine. Powinno być możliwe odczytanie kodów usterek za pomocą skanera OBDII.

Może jednak pojawić się czarny dym wydobywający się z wydechu lub problemy z przyspieszaniem. Uszkodzony czujnik przepływu powietrza może również powodować nierówną pracę silnika na biegu jałowym, niską oszczędność paliwa i trudności z ruszaniem.

RELATED: 8 objawów uszkodzonego czujnika MAF (i koszt wymiany)

Koszt wymiany czujnika MAF

Koszt wymiany czujnika MAF wynosi od 220 do 350 dolarów. Części zamienne stanowią około 175-280 USD z tego kosztu.

Robocizna stanowi tylko około 45-70 USD całkowitego kosztu wymiany. Samodzielna wymiana większości czujników MAF nie jest trudna, jeśli posiada się podstawową wiedzę z zakresu mechaniki.

3. Używaj dodatku do oleju napędowego

Ostatni sposób na zmniejszenie ilości czarnego dymu może być najprostszym rozwiązaniem, ale nie rozwiąże wszystkich problemów z silnikiem. Jeśli pojazd jest starszy i ma duży przebieg, problem może być spowodowany nagromadzeniem się węgla.

Stosując dodatek do oleju napędowego, można oczyścić nagromadzony węgiel, aby silnik był bardziej wydajny. Należy jednak pamiętać, aby wybrać wysokiej jakości dodatek do oleju napędowego, taki jak Liqui Moly lub Lucas.

RELATED: 5 najlepszych środków do czyszczenia wtryskiwaczy w silnikach wysokoprężnych

Oznaki, że silnik potrzebuje dodatku do oleju napędowego

Dodatki do oleju napędowego są świetne do osiągnięcia czegoś więcej niż tylko naprawienia sytuacji z czarnym dymem. Na rynku można znaleźć wiele różnych dodatków do paliwa, z których każdy zawiera unikalne składniki do określonego celu.

Na przykład przed zimą można zastosować dodatek do paliwa w celu ustabilizowania paliwa. Można także wybrać preparat zawierający detergenty, które zapewniają czystszy silnik i zwiększają jego trwałość.

Koszt dodatku do oleju napędowego

Większość dodatków do oleju napędowego będzie kosztować mniej niż 15 dolarów za butelkę. Będziesz musiał przeczytać instrukcje, aby określić, jak często butelka powinna być używana i ile paliwa umieścić go w.

Najlepsze w stosowaniu dodatku do oleju napędowego jest to, że jest on prosty w użyciu. Wystarczy wlać zawartość butelki do zbiornika paliwa podczas tankowania. Miejmy nadzieję, że dodatek zmniejszy ilość czarnego dymu i pomoże utrzymać silnik wysokoprężny w lepszym stanie.

4. Kontrola układu paliwowego

Drugim składnikiem mieszanki paliwowo-powietrznej jest sam olej napędowy. Układ paliwowy składa się z wielu części, które mogą być przyczyną problemu. W pierwszej kolejności należy przyjrzeć się częściom oczywistym i prostszym.

Zacznij od filtra paliwa, układu EGR lub rozrządu wtryskiwaczy. W niektórych przypadkach wystarczy, że filtr paliwa jest uszkodzony lub zawór EGR wymaga wymiany. Należy również wziąć pod uwagę, że winny może być zatkany wtryskiwacz. Jeśli środek do czyszczenia wtryskiwaczy paliwa nie działa, trzeba je wymienić.

Najprostszym sposobem kontroli układu paliwowego jest sprawdzenie kodów usterek za pomocą skanera OBD2. Nowoczesne silniki wysokoprężne kontrolują wszystko elektronicznie i zazwyczaj informują, kiedy coś jest nie tak z układem paliwowym.

Objawy złego dostarczania paliwa

Gdy silnik wysokoprężny otrzymuje niewłaściwą ilość paliwa, z układu wydechowego może wydobywać się czarny dym. Ponadto można zauważyć nierówną pracę na biegu jałowym i słabe ogólne osiągi.

Ponadto samochód ciężarowy będzie prawdopodobnie zużywał mniej paliwa, ponieważ silnik nie pracuje na maksimum swoich możliwości. Może nawet pojawić się zapach paliwa, jeśli nie jest ono prawidłowo spalane.

Koszt naprawy układu paliwowego w silnikach wysokoprężnych

Najtańszą naprawą jest wymiana filtra paliwa. Nowy filtr paliwa kosztuje średnio od 50 do 100 USD za części. Należy go również wymieniać regularnie, od 10 000 do 25 000 mil, w zależności od typu filtra i zaleceń producenta.

Z drugiej strony, wymiana pompy wtryskowej w silnikach wysokoprężnych może być kosztowna. Koszt całej operacji może wynieść od 1 700 do 2 400 USD, przy czym koszt części wynosi od 1 200 do 1 700 USD, a robocizny od 500 do 700 USD.

Zobacz

Jak szeroki jest przeciętny samochód? (Średnia...

Samochody poruszające się po współczesnych drogach są szersze niż kiedykolwiek wcześniej...

Kod P0405 - znaczenie, przyczyny, objawy (i jak...

Lampka kontrolna "Check Engine" znów zapala się na desce rozdzielczej, a Ty z frustracją...

Jak usunąć korki mrożące lub korki rdzeniowe...

O korkach przeciwzamrożeniowych i korkach rdzeniowych nie mówi się zbyt często, ale są one...