Polecamy

Przewodnik zakupu ubezpieczenia samochodowego

Top 10 Sedanów z średniej półki

Moto poradnik

Jak często należy wymieniać klocki hamulcowe? (5 sygnałów, że nadszedł czas)

Hamulce to jeden z układów samochodowych, który stoi między Tobą a kolejnym wypadkiem. Jeśli klocki hamulcowe nie działają prawidłowo, możesz nie być w stanie zatrzymać samochodu, zanim uderzy on w to, co znajduje się przed nim. Dlatego ważne jest, aby znać oznaki, że nadszedł czas na wymianę klocków hamulcowych.

Od dziwnego hałasu po dziwne wibracje - klocki hamulcowe same powiedzą Ci, kiedy nadszedł czas na wymianę, musisz tylko zwrócić na to uwagę. Przedstawiamy pięć najważniejszych sygnałów informujących o tym, kiedy nadszedł czas wymiany klocków hamulcowych i omawiamy, jak często należy montować nowe klocki hamulcowe.

Spis treści show Jak często należy wymieniać klocki hamulcowe? 5 sygnałów, że nadszedł czas na wymianę klocków hamulcowych 1. Dziwne odgłosy 2. Wibracje 3. Dłuższy czas zatrzymania 4. Lampka kontrolna klocków hamulcowych 5. Cienkie klocki hamulcowe Koszt wymiany klocków hamulcowych

Jak często należy wymieniać klocki hamulcowe?

Większość producentów zaleca wymianę klocków hamulcowych co 40 000 do 50 000 mil. Jeśli jednak zauważysz którykolwiek z objawów, które omówimy poniżej, należy natychmiast wymienić klocki hamulcowe.

Dopuszczenie do tego, aby klocki hamulcowe stały się zbyt cienkie, może prowadzić do bardziej kosztownych problemów, takich jak wymiana wirnika hamulcowego.

Dodatkowo, styl jazdy i rodzaj zakupionych hamulców wpływają na częstotliwość ich wymiany. Na przykład, jeśli spędzasz dużo czasu w ruchu ulicznym, prawdopodobnie będziesz potrzebował wymiany klocków hamulcowych częściej niż kierowca, który codziennie dojeżdża do pracy autostradą. Ponadto kierowca poruszający się na dwóch nogach ma tendencję do częstszego niż to konieczne naciskania na hamulce, co prowadzi do częstszej wymiany klocków hamulcowych.

5 sygnałów, że nadszedł czas na wymianę klocków hamulcowych

1. Dziwne odgłosy

Najbardziej zauważalnym objawem świadczącym o tym, że klocki hamulcowe się psują, jest dziwny hałas, który pojawia się podczas hamowania. Najczęściej na początku słychać piszczenie lub skrzypienie. Dźwięk ten świadczy o zużytych klockach, ale może być również spowodowany wilgocią.

Jeśli dźwięk ustanie po kilkukrotnym użyciu hamulców, nie ma się czym martwić.

W przeciwnym razie należy od razu sprawdzić hamulce, zanim zaczną wydawać odgłosy tarcia. Gdy klocki hamulcowe są nadmiernie zużyte, wskaźniki zużycia metalu powodują głośny odgłos tarcia. Dźwięk ten może również występować, gdy klocki ocierają się metalicznie o wirniki.

Jeśli nie wymienisz klocków hamulcowych zanim to nastąpi, czekają Cię droższe naprawy. W tym czasie prawdopodobnie trzeba będzie także wymienić wirniki hamulcowe.

2. Wibracje

Kiedy naciskasz pedał hamulca w swoim samochodzie, powinien on działać płynnie i z łatwością doprowadzić do zatrzymania pojazdu. Jednak gdy klocki hamulcowe zaczną się zużywać, w pedale hamulca mogą pojawić się wibracje.

Drgania mogą stać się na tyle silne, że będzie je można odczuć przez kierownicę. W tym momencie prawdopodobnie doszło do wypaczenia tarcz hamulcowych, które również wymagają wymiany.

RELATED: 5 objawów zużytych klocków hamulcowych

3. Dłuższy czas hamowania

Po naciśnięciu pedału hamulca oczekujesz, że będzie on działał bez zarzutu, ale w miarę zużywania się klocków hamulcowych jego działanie może zacząć szwankować. W przypadku utraty skuteczności działania hamulców nadszedł czas, aby przyjrzeć się klockom hamulcowym.

W większości przypadków wystarczy zamontować nowe klocki hamulcowe. Istnieje jednak również możliwość, że płyn hamulcowy może być na wyczerpaniu, prawdopodobnie z powodu nieszczelności w układzie. Aby dowiedzieć się, co jest przyczyną, należy przeprowadzić kompleksową kontrolę.

4. Lampka sygnalizacyjna klocków hamulcowych

Nowsze samochody są wyposażone w zaawansowane alarmy prawie wszystkich układów, w tym hamulcowego. Jeśli w pojeździe znajduje się lampka kontrolna klocków hamulcowych, może ona świecić, gdy materiał klocków staje się zbyt cienki.

Na desce rozdzielczej znajduje się również kontrolka ABS (Antilock Braking System), ale ta kontrolka nie wskazuje stanu klocków hamulcowych. Służy ona do ostrzegania o problemach z układem ABS.

5. Cienkie klocki hamulcowe

Jeśli jesteś uzdolniony mechanicznie, możesz sprawdzić grubość klocków hamulcowych w domu. Kontrola wzrokowa nie jest trudna.

Użyj latarki i spójrz przez szprychy kół swojego samochodu. Po zlokalizowaniu klocka hamulcowego należy zwrócić uwagę na jego grubość. Jeśli grubość materiału wynosi ¼ cala lub mniej, czas na nowe klocki hamulcowe.

RELATED: 4 sygnały, że nadszedł czas na wymianę tarcz hamulcowych i jak często należy je wymieniać

ZWIĄZANE: Ceramiczne i organiczne klocki hamulcowe - które są lepsze?

Koszt wymiany klocków hamulcowych

Koszt wymiany klocków hamulcowych wynosi średnio około 150 USD dla każdej osi. Jeśli potrafisz samodzielnie wykonać wymianę klocków hamulcowych, możesz zaoszczędzić trochę pieniędzy na kosztach robocizny. Do wymiany klocków hamulcowych potrzebujesz tylko podstawowych narzędzi samochodowych, ale będziesz potrzebować pomocy, jeśli trzeba będzie wymienić tarczę.

Ceny te jednak drastycznie rosną, jeśli jeździsz luksusowym modelem lub wybierasz droższe materiały do produkcji klocków hamulcowych. Najtańsze klocki hamulcowe są wykonane z materiału organicznego. Jednak droższe kompozytowe klocki hamulcowe zawierają w swoim składzie metal, co zapewnia większą odporność na ciepło i mniejszą utratę skuteczności hamowania w przypadku ciężkich zastosowań, takich jak holowanie lub przewożenie.

Zobacz

Jak szeroki jest przeciętny samochód? (Średnia...

Samochody poruszające się po współczesnych drogach są szersze niż kiedykolwiek wcześniej...

Kod P0405 - znaczenie, przyczyny, objawy (i jak...

Lampka kontrolna "Check Engine" znów zapala się na desce rozdzielczej, a Ty z frustracją...

Jak usunąć korki mrożące lub korki rdzeniowe...

O korkach przeciwzamrożeniowych i korkach rdzeniowych nie mówi się zbyt często, ale są one...